tisdag 5 februari 2013

Ett nytt återfall - mitt tredje

Läkaren ringer när jag sitter i bilen. Han låter bekymrad på rösten. "Kan du prata?" Jag ber honom att ringa upp mig om en halvtimme. Det snöar och vägen är slaskig, jag vågar inte prata i telefon samtidigt som jag kör. Jag anar ju vad jag kommer att få för besked.

Jag kommer fram till stallet, parkerar. Hämtar en skottkärra, börjar göra rent i boxarna. Efter en stund ringer telefonen. Hjärtat bultar. Jag lutar mig mot boxväggen, svarar.

"Jag har fått provsvaret. Det var Hodgkins igen..."

- - - -

När vi har pratat klart sitter jag kvar där i boxen en lång stund. Jag tänker på det jag talade om med läkaren, behandlingarna som vi diskuterade. Jag frågade om det var möjligt att skjuta upp den tuffa behandlingen med allogen stamcellstransplantation en tid, kanske göra den om något år eller så. Läkaren svarade att ett alternativ är att punktstråla körteln. Det skulle kunna hålla sjukdomen borta ett tag men inte försämra mina möjligheter att göra en allogen stamcellstransplantation senare. Vi bestämde att vi ska punktstråla.

Anledningen till att jag vill skjuta upp den tuffa behandlingen är att jag skulle vilja leva lite mer som vanligt i år. Jag vill kunna rida, ge mig ut på fjällvandring till sommaren, kanske resa någonstans med min pojkvän. Det är inte säkert att jag kan göra något av det om jag gör den tuffa behandlingen och blir infektionskänslig och trött under en lång period. Jag känner mig inte redo för den utmaningen. Men jag undrar ändå om jag har tagit rätt beslut som väntar. Känner mig rädd, ledsen, trött...

Till slut reser jag mig upp från boxen, torkar tårarna och mockar klart. Sen hämtar jag hästarna från hagen, ryktar dem rena och går till ridhuset för att longera. En stund följer jag hästens lugna rörelser med blicken när hon cirklar runt mig och tänker inte på något annat.

7 kommentarer:

  1. Vill bara skriva att jag läser din blogg och känner din rädsla och ångest. Hemskt att höra att det är Hodgkins igen... Den här gången får han storstryk!!!! Får man fråga hur långt efter behandling du fick återfall och hur länge det dröjde innan nästa? Styrkekramar!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack Caroline för att du följer min blogg. Första gången jag fick återfall dröjde det ungefär 4 månader. Andra gången tog det ungefär 1,5 år. Nu är det ungefär ett år sedan jag fick behandling sist. Efter min första cytostatikabehandling sa min läkare till mig att risken för återfall är störst de första två åren efter behandling, sedan brukar det vara lugnt för de flesta. Har du också haft Hodgkins? Kram /Jenni

    SvaraRadera
  3. Okej. Märkte de det på prover då eller kände du av det själv? Ja jag blev färdigbehandlad i oktober. Första återkontrollen, efter 8 veckor, var positiv (prover och röntgen). Vad var du i för stadie från början? Förstår om du inte orkar svara på frågor....Hur mår du psykiskt och vad säger läkarna ?:(...KRAM

    SvaraRadera
  4. Det är ingen fara, jag svarar gärna på frågor. Att återkontrollen var positiv, menar du positiv som ett bra resultat= inte cancer, eller att provet visade att du har ett återfall?

    Från början var jag i stadium 2b om jag inte minns fel. (Jag hade tumörer i mediastinum och på halsen.) Vid mitt första återfall hade jag nattsvettningar, annars har jag inte känt några symtom, utan det har bara synts på prover och röntgen att något varit fel. Även om det förstås är jobbigt nu och många tankar så mår jag hyffsat ändå tycker jag. Jag har bra stöd från människor omkring mig.
    Eftersom jag har haft så många återfall och provat flera behandlingar tidigare är inte chansen lika stor att jag ska kunna bli helt frisk. Men det finns fortfarande en behandling som kan bota mig. Det är allogen stamcellstransplantation. Kruxet med den är att det är en riskfylld behandling som kan ge svåra biverkningar i värsta fall. Därför har jag bestämt mig för att vänta med den ett tag och punktstråla körteln nu istället. Det kan förhoppningsvis hålla cancern borta en tid. Tveka inte att fråga om det är något mer du undrar över. Stor kram/Jenni

    SvaraRadera
  5. Tack för svar. Jag menade att jag INTE har cancer. Skrev lite fel!:) Jag hade med stadie 2B. De velar lite eftersom jag precis fött barn (ang b-symtom). Jag hade iaf feber och nattsvettningar. Jag hade en 10 ggr 9 bakom bröstbenet och några små på halsen. Har du haft någon klåda? Jag hade på benen så det blödde.

    Är du med i facebook-gruppen "hodgkins lymfom"? Där är vi många medlemmar som stöttar varann. Och flera som blivit friska med allogen vad jag vet. Jag håller alla mina tummar för dig och tror du gör rätt i att "leva" lite innan nästa behandling. Styrkekramar!!!

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att det såg bra ut på proverna! Jag har inte haft någon klåda. Nattsvettningar, och eventuellt lite viktnedgång är de enda symptomen jag haft. Jag ska gå med i facebook-gruppen, tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Hej Jenni. Blir verkligen så ledsen över att läsa att du drabbats av ännu ett återfall. Det måste kännas otroligt svårt att fatta beslut om behandlingen men jag förstår verkligen din önskan om att få leva ditt liv på dina villkor. Så bra om det faktiskt finns en valmöjlighet som gör att du kan genomgå strålningsbehandlingen nu och ta transplantationen längre fram om det är vad du vill.
    Bra tips från Carro om FB-gruppen. Där finns många som har mycket att dela med sig av och inte minst massor av värme. Många kramar till dig

    SvaraRadera